سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دو راهی زندگی

خونریزی رحمی طی بارداری سخت می تواند بر اثر جدا شدن نسبی یا کامل جفت از دیواره رحم ایجاد شود . در چنین وضعیتی خون در پشت جفت ( فضای جدا شده) جمع شده و در نهایت از میان پرده های جفتی بیرون زده و از طریق دهانه رحم به داخل مهبل می ریزد .

اختلالات بارداری

اختلالات بارداری

اختلالات بارداری  برای بسیاری از خانم ها در بارداری سختشان اتفاق می افتد و موجب سقط جنین ، زایمان زودرس یا … می شود . در این مقاله به نکاتی در مورد اختلالات بارداری اشاره می کنیم:

جدا شدن زود رس جفت و زایمان زودرس از اختلالات بارداری

این مشکل یکی از اختلالات بارداری است و  شامل خونریزی رحمی  است که می تواند بر اثر جدا شدن نسبی یا کامل جفت از دیواره رحم ایجاد شود . در چنین وضعیتی خون در پشت جفت ( فضای جدا شده) جمع شده و در نهایت از میان پرده های جفتی بیرون زده و از طریق دهانه رحم به داخل مهبل می ریزد .

در بارداری سخت چنین وضعیتی را جدا شدن زود رس جفت می گویند و از بین هر 200 زن باردار یک زن به این حالت مبتلا می شود .

علت ایجاد این حالت ناشناخته است ، و در زنانی که دو بار و یا بیشتر زایمان داشته اند شیوع بیشتری دارد .

متخصصین زنان – زایمان جدا شدن جفت را بر اساس میزان وخامت بارداری به سه نوع تقسیم می کنند که عبارتند از :

1- در جدا شدن خفیف جفت که از اختلالات بارداری است ، میزان خونریزی اغلب جزئی بوده و با استراحت در بستر – همراه با کنترل سونوگرافی بیمار درمان می شود . اگر چنین حالتی در اواخر بارداری ایجاد گردد ، ممکن است ختم بارداری سخت در نظر گرفته شود .

2- جدا شدگی متوسط جفت : در این حالت یک سوم از فت از محل قرارگیری جدا شده و میزان خونریزی حدود 500 میلی لیتر تا یک لیتر است . جهت درمان نیاز به تزریق خون وجود دارد و اگر کودک هنوز زنده باشد ، با انجام عمل سزارین کودک را به دنیا می آورند .

3- جداشدگی کامل جفت در یک بارداری سخت : این وضعیت یکی از اورژانس های حاد دوران بارداری سخت است . در این حالت دو سوم جفت از دیواره رحم آویزان بوده و بیش از 2 لیتر خون از بدن مادر از دست می رود . چنین حالتی اغلب همراه با شوک شدید اختلالات انعقادی و نارسایی کامل کلیه است .

در این حالت تزریق خون انجام می شود و اگر بارداری سخت در هفته های آخر باشد جهت نجات جان کودک از عمل جراحی سزارین استفاده می گردد . اگر جداشدگی جفت از سه ماهه سوم رخ دهد ، مرگ جنین حتمی است .

جفت سرراهی از اختلالات بارداری

مشکل جفت سر راهی در یک بارداری سخت  زمانی ایجاد می شود که جفت به جای بخش فوقانی رحم در بخش تحتانی دیواره رحم کاشته شود .

در چنین حالتی جفت دقیقا در جلوی کودک و در کنار دهانه رحم قرار می گیرد . بنابر این هنگام زایمان جفت ، مسیر عبور کودک از دهانه رحم به داخل مهبل را مسدود می کند . لذا کودک جز با کنار زدن جفت قادر به خروج از رحم نیست و بدین وسیله ارتباط کودک با تنها منبع خونی اش قطع می گردد.

جفت سر راهی مهمترین علت ایجاد خونریزی بعد از 20 هفته بارداری و دو ماه آخر در بارداری سخت می باشد . به گزارشآسان طب هر چه قرار گیری جفت در دیواره رحم پایین تر باشد ، احتمال ایجاد مشکلات زایمانی بیشتر می شود .

با آنکه رشد جفت بعد از هفته 30 بارداری کاهش می یابد ، اندازه بخش تحتانی رحم از درازا بیشتر می شود . در چنین وضعیتی فشاری بین جفت و دیواره رحم ایجاد می گردد . این فشار ممکن است ایجاد خونریزی کند . این وضعیت خطرناک در بارداری سخت را می توان قبل از شروع زایمان با سونوگرافی تشخیص داد .

علائم زود رس به صورت خونریزی ناگهانی به رنگ قرمز روشن ، ممکن است بعد از تماس جنسی دیده شود . در چنین وضعیتی پزشک توصیه بستری مطلق بیمار را در بیمارستان می کند و ممکن است در صورت نیاز تزریق خون نیز انجام گردد .

استراحت مطلق ممکن است تا هفته 37 بارداری ادامه یابد . در این حالت ، جفت سرراهی و کودک تنها به روش سزارین متولد خواهد شد . پس از زایمان کودک ، از داروهای خاصی جهت پیشگیری از خونریزی پس از زایمان استفاده می کنند .

در مواردی نادر از بارداری سخت و اختلالات بارداری علی رغم انجام درمان ، خونریزی پس از زایمان نیز ادامه می یابد و در این شرایط ممکن است تنها راه نجات جان مادر خارج ساختن رحم باشد . با توجه به این مسائل ؛ انجام سزارین در یک بیمارستان مجهز که همه نوع سرویس اورژانس را در اختیار داشته باشد توصیه می شود .

بارداری سخت و فوریت ها

نارسایی جفتی از اختلالات بارداری


در طی دوران بارداری سخت ، کودک اکسیژن و مواد مغذی دریافت و دی اکسید کربن و فرآورده های دفعی را از بدن خارج می کند ، کلیه این اعمال را کودک از طریق بند ناف متصل به جفت انجام دهد . از این رو جفت نقش حیاتی را در سلامت کودک ایفا می کند .

درمان جفت نارس از اختلالات بارداری

نارسایی جفت را می توان با علائم زیر تشخیص داد که عبارتند از :

اضافه وزن مادر کمتر از حد طبیعی باشد ، رشد کم رحم ، تاخیر رشد طبیعی کودک در داخل رحم

سونوگرافی قابل اطمینان ترین راه برای اندازه گیری رشد کودک است . اگر سونوگرافی نشان دهد که کودک رشد کافی ندارد ، پزشک معالج از روش های آزمایشگاهی خاص برای اندازه گیری هورمون های جفتی و آنزیم ها در خون مادر استفاده می کند .

با استفاده از یک روش بو – فیزیکال میزان تنفس کودک ، حرکات ، قوام و کیفیت مایع آمنیوتیک کنترل می شود .

با استفاده از نوع خاصی دستگاه سونوگرافی پزشکان می توانند میزان جریان خون جفتی ، کارکرد مناسب جفت و نارسایی جفت در بارداری سخت را تشخیص دهند.

اطلاعات ممکن است پزشک را نسبت به القای سریع زایمان و یا انجام سزارین ترغیب کند .

علل نارسایی جفت جنین از اختلالات بارداری

جفت ممکن است تحت شرایطی قادر به حمایت از کودک نباشد .

برخی از از این شرایط  در بارداری سخت عباتند از :

تکامل غیر طبیعی جفت ، انسداد انتقال خون جفتی و از بین رفتن بافت های جفتی ، به علت ایجاد لخته خون . جدا شدن جفت به طور کامل و یا نسبی از دیواره رحم ، گذشتن از موعد مقرر زایمان ؛ در این حالت جفت پیر دیگر قادر به تغذیه کافی کودک بالغ نیست.

 

منبع مطلب اختلالات بارداری : سایت آسان طب

http://asanteb.com/